Sanktuarium Matki Bozej Wambierzyckiej Kr髄owej Rodzin Patronka Ziemi Klodzkiej

Dane kontaktowe

Sanktuarium Matki Bo偶ej
Wambierzyckiej Kr贸lowej Rodzin
i Patronki Ziemi K艂odzkiej

Plac Naj艣wi臋tszej Marii Panny 11
57-420 Wambierzyce
tel.: 074 871 91 70, 074 871 91 95
fax: 074 871 91 96

Mo偶esz wesprze膰 dzie艂o odnowy Dolno艣l膮skiej Jerozolimy wp艂acaj膮c na konto:
Parafia Nawiedzenia NMP
Pl. Naj艣wietszej Marii Panny 11
57-420 Wambierzyce
GBS Radk贸w 75953600012001000611440001
lub
BNP PARIBAS Klasztor Wambierzyce
06 1600 1156 1847 6991 7000 0022

 

Rachunek Walutowy:
Klasztor Wambierzyce
NRB: 50 1600 1156 1847 6991 7000 0006
IBAN: PL50 1600 1156 1847 6991 7000 0006
Nr SWIFT: PPABPLPK

Kalwaria Wambierzycka

Szczeg贸lny klimat i wyj膮tkowo艣膰 nadaje Wambierzycom, jako o艣rodkowi kultu religijnego rozleg艂a kalwaria. Pierwsze kaplice wzniesione z inicjatywy Osterberga w 1683 roku ze wzgl臋du na prowizoryczn膮 form臋 i u偶ycie drewna jako budulca nie zachowa艂y si臋 do dzi艣. Zesp贸艂 kalwaryjny by艂 regularnie przebudowywany, jedne z wa偶niejszych prac przeprowadzono po roku 1788. Kolejne, liczne przebudowy kaplic i kapliczek przypad艂y na XIX wiek, m.in. na lata ok. 1825-1841, na 3 膰w. XIX wieku, na lata 1885-1888 oraz na 1 po艂. XX wieku.

Kalwaria Wambierzycka

Kalwaria Wambierzycka
Do po艂owy XVIII wieku zasadniczy uk艂ad dr贸g na G贸rze Kalwarii zosta艂 wykszta艂cony i w nast臋pnym stuleciu wzbogacany by艂 ju偶 w niewielkim stopniu. Po przebudowach dokonanych w 2 po艂owie XIX wieku znajduj膮cy si臋 na przeciw ko艣cio艂a zachodni stok G贸ry Kalwarii otrzyma艂 uk艂ad tarasowy, kt贸rego elementem sta艂y si臋 tak偶e nowe 艣cie偶ki przecinaj膮ce prostopadle trzy g艂贸wne drogi. Wkr贸tce po ukszta艂towaniu zacz膮tk贸w kalwarii na G贸rze Kalwarii, rozpocz臋to urz膮dzanie cz臋艣ci zespo艂u kalwaryjnego w centrum Wambierzyc. Pierwsze kapliczki zbudowano po 1693 roku przy nowej ulicy G贸rnej, obecnie Szpitalnej. Tu, oraz p贸藕niej przy innych ulicach, kapliczki w艂膮czone zosta艂y na wz贸r Jerozolimy w zabudow臋 miejsk膮. Sytuowano je r贸偶norodnie, pojedynczo, w szeregach lub te偶 zamykano nimi pierzeje zabudowy ulicy.

Poza tym, z zespo艂em kalwaryjnym zwi膮zane by艂y dwie pustelnie: jedna na G贸rze Kalwarii , druga na G贸rze Nowej (Tabor, Synaj) oraz terenowe drogi krzy偶owe na obu g贸rach. Pustelnia na Kalwarii za艂o偶ona zosta艂a z polecenia Daniela Paschasiusa von Osterberga, a pierwszy pustelnik osiad艂 w niej w 1685 roku lub w 1699 roku.

Droga krzy偶owa na G贸rze Kalwarii powsta艂a w 1732 roku. Pocz膮tkowo jej stacje umieszczono na wz贸r jerozolimski przy kapliczkach, w zwi膮zku z czym droga krzy偶owa wielokrotnie przecina艂a g艂贸wn膮 Drog臋 kapliczn膮. Stacje oznaczono drewnianymi krzy偶ami z blaszanymi rozetami. Na krzy偶ach tych umieszczono w 1749 roku pierwsze obrazy, kt贸re w 1777 roku wymieniono na nowe. W 1 po艂owie XIX wieku zmieniono lokalizacj臋 pierwszych stacji drogi krzy偶owej, kt贸ra przed 1858 rokiem zosta艂a przebudowana. Nowe stacje mia艂y form臋 kamiennych monument贸w z艂o偶onych ze stopnia jako fundamentu, kostkowego coko艂u z inskrypcj膮 z Pisma 艢wi臋tego, z obrazu, belkowania i zwie艅czenia. Te stacje drogi krzy偶owej zast膮pione zosta艂y podobnymi, obecnymi, wykonanymi w ko艅cu XIX wieku., wype艂nionymi w roku 1888 obrazami malarza Knauera. Stacje te otrzyma艂y form臋 murowanej, tynkowanej kapliczki s艂upowej utrzymanej w stylu neoklasycyzmu z elementami bardzo uproszczonej dekoracji ornamentalnej w stylu neobaroku.

Kalwaria Wambierzycka

Kalwaria Wambierzycka
Z niezwykle bogatym programem ikonograficznym wambierzyckiej kalwarii jest zwi膮zane tak偶e nazewnictwo wzniesie艅 otaczaj膮cych miejscowo艣膰, nasuwaj膮ce skojarzenia z Jerozolim膮, i innymi miejscami opisanymi w Starym i Nowym Testamencie. I tak wzniesienie na kt贸rym znajduje si臋 ko艣ci贸艂 nazywa si臋 Syjon, a le偶膮ca na przeciw g贸ra, to Kalwaria. Odpowiada ona Jerozolimskiej G贸rze Oliwnej i Golgocie. Znajduj膮ca si臋 na po艂udnie od Kalwarii G贸ra Nowa, nazwana jest G贸r膮 Horeb, Synaj, Tabor. Historyczn膮 nazw臋 nadano tak偶e potokowi przep艂ywaj膮cemu przez Wambierzyce 鈥 to Cedron. Jego dolin臋 okre艣la si臋 Dolin膮 Cedronu lub Dolin膮 Jozafata. Tak dobrane nazewnictwo stanowi t艂o dla podzielonego na trzy cz臋艣ci programu ikonograficznego kalwarii opartego na Starym Testamencie, Ewangelii, apokryfach i chrze艣cija艅skiej tradycji. Pierwsz膮 cz臋艣膰, zwi膮zan膮 z dzieci艅stwem i m艂odymi latami Jezusa, w kt贸re wpleciono w膮tek maryjny, utworzono z przedstawie艅 zawartych w kaplicach dobudowanych do ambitu ko艣cio艂a.

Tu 偶ycie Chrystusa przedstawione zosta艂o od narodzin do chrztu w Jordanie, a 偶ycie Maryi - od zwiastowania do wniebowzi臋cia. Dalszy ci膮g programu ikonograficznego znalaz艂 si臋 na fasadzie ko艣cio艂a. Figury czterech ewangelist贸w i groty 艣w. Hieronima, 艣w. Marii Magdaleny oraz 艣w. Rozalii, usytuowane najni偶ej, przy schodach i przy wej艣ciach do ko艣cio艂a symbolizuj膮 nauk臋 Ko艣cio艂a i ludzk膮 odpowied藕 na ni膮. Umieszczone wy偶ej (w centrum fasady) postacie dwunastu aposto艂贸w, odnosz膮 si臋 ju偶 do sfery niebios, a punkt kulminacyjny programu stanowi wie艅cz膮ca elewacj臋 grupa figuralna (Koronacja Maryi przez Tr贸jc臋 艢wi臋t膮). Jak wi臋c wida膰 ta cz臋艣膰 programu ikonograficznego kalwarii jest wielow膮tkowa, a ponadto 艂膮czy si臋 z symbolik膮 ko艣cio艂a jako jerozolimskiej 艣wi膮tyni. Druga cz臋艣膰 kalwarii z kapliczkami na G贸rze Kalwarii oraz we wsi odnosi si臋 do publicznej dzia艂alno艣ci i m臋ki Jezusa. Droga p膮tnicza zaczyna si臋 na G贸rze Kalwarii od kapliczek ze scenami kuszenia Chrystusa. Zasadniczy w膮tek kalwarii tworz膮 kapliczki z przedstawieniami opartymi na Ewangelii oraz liczniejszymi zaczerpni臋tymi z apokryf贸w i z chrze艣cija艅skiej tradycji.

Ponadto program ikonograficzny wzbogacono przedstawieniami, kt贸re mia艂y sk艂ania膰 do modlitwy za chorych, oddzia艂ywa膰 dydaktycznie, czy te偶 sk艂ania膰 do refleksji nad oddzia艂ywaniem Jezusa na 偶ycie 艣wi臋tych, g艂贸wnie m臋czennik贸w za wiar臋 . I w ko艅cu trzecia cz臋艣膰 programu znajduj膮ca si臋 na G贸rze Nowej (Tabor, Syjon) ma w du偶ej mierze charakter typologiczny. Tworz膮 j膮 zar贸wno wydarzenia nowotestamentowe i starotestamentowe. Obok wi臋c Przemienienia Pa艅skiego na G贸rze Tabor oraz Rozes艂ania aposto艂贸w pojawi艂y si臋 przedstawienia Powo艂ania Moj偶esza na G贸rze Synaj, Nadania dziesi臋ciu przykaza艅 i W臋偶a miedzianego. Seri臋 tych przedstawie艅 ko艅cz膮 kapliczki: 艣w. Barbary, patronki cierpi膮cych, Wszystkich 艢wi臋tych oraz kapliczka maryjna. Ca艂e przej艣cie drog膮 kalwarii dla pobo偶nego pielgrzyma trwa oko艂o 4-5 godzin.

Kalwaria Wambierzycka

Kalwaria Wambierzycka
Element programu ikonograficznego wambierzyckiej kalwarii stanowi tak偶e 14 bram, maj膮cych przede wszystkim nasuwa膰 skojarzenia z Jerozolim膮 a tak偶e wsp贸艂tworzy膰 miejski wygl膮d Wambierzyc. Siedem z nich odpowiada rzeczywistym bramom w murach miejskich Jerozolimy, z kt贸rych trzy wzmiankowano w Starym Testamencie. By艂y to: Brama Doliny, Brama Owcza i Brama Benjamin. Istnia艂a te偶 w staro偶ytno艣ci Brama Wodna, a w tradycji chrze艣cija艅skiej utrwali艂y si臋 m.in. Brama Getsemane zwana te偶 Bram膮 Pokole艅, Brama Syjon i Brama 艣w. Stefana lub Lwia. Pozosta艂e bramy zbudowane w Wambierzycach: Betania, Brama 艢wi膮tyni, Kap艂a艅ska, Stara, Golgota, Brama S膮du, Litostrotos i Gyhon (艣w. Floriana) otrzyma艂y w艂asne nazwy nie maj膮ce zwi膮zku z nazwami bram jerozolimskich. Symbolizowa艂y przede wszystkim miejsca wa偶niejszych wydarze艅 z 偶ycia Jezusa, odnosi艂y si臋 do symboliki zespo艂贸w kapliczek. Natomiast po艣wi臋cenie jednej z nich 艣w. Florianowi wi膮za艂o si臋 ju偶 z oddaniem Wambierzyc pod opiek臋 tego 艣wi臋tego, chroni膮cego przed po偶arami.

Kalwaria zim膮
Kalwaria zim膮
Kalwaria zim膮
Kalwaria zim膮

Jak dojecha膰 do Wambierzyc

Jak do nas dojecha膰

Do Wambierzyc najlepiej dojecha膰 z K艂odzka autobusem PKS albo mikrobusem.

Je艣li jedziesz samochodem - od K艂odzka kierunek na Kudowa Zdr贸j (8, E67), na wysoko艣ci Polanicy Zdr贸j skr臋膰 w prawo kierunek Wambierzyce (droga nr 388 - 9 km).

Co warto zwiedzi膰

Wszystkie zdj臋cia oraz teksty umieszczone w serwisie s膮 chronione prawami autorskimi. Jakiekolwiek u偶ycie lub wykorzystanie tre艣ci strony w ca艂o艣ci lub w cz臋艣ci bez zgody z naruszeniem prawa jest zabronione pod gro藕b膮 kary i mo偶e by膰 艣cigane prawnie.

projekt i realizacja addesignstudio.pl